“ŠĶĒRŠĻU ZONDE” – LIETOTNE, KAS ATPAZĪST ŠĶĒRŠĻUS BĒRNU AR NEIROPSIHIATRISKIEM
TRAUCĒJUMIEM IKDIENĀ
Ēva Tavasta,
speciālās pedagoģijas un ģimenes konsultāciju psiholoģe, projekts “Netraucēta bērnība”, psiholoģijas lektore, politehniskā augstskola “Metropolia”
Projekta “Netraucēta bērnība” (tas noritēja 2017.–2019. gadā) mērķis bija rast
paņēmienus, ar kuru palīdzību viegli pamanīt šķēršļus, kas traucē bērnu vai
jaunieti ar neiropsihiatriskiem traucējumiem, un veicināt pieņemošas vides
rašanos. Projektā iesaistījušies bērnu ar neiropsihiatriskām diagnozēm vecāki
izteica vēlmi pēc ideju bankas, kur pasmelties optimismu un risinājumus ikdienas
problemātiskajām situācijām. Projekta veidotāji nevēlējās izveidot vienkāršu
indikatoru, kas mērītu un novērtētu šķēršļus bērnu ceļā, teiksim, skalā “mazs
cinītis – nepārvarams mūris”. Būtiskāks faktors mums šķita stress, ko bērns
vai jaunietis izjūt, saskaroties ar šķēršļiem. Tas pats traucēklis, kas vienam
šķiet nepārvarams mūris, citam būs tikai mazs cinītis, jo viņa arsenālā ir
dažādi stresu mazinoši paņēmieni.
Lietotne “Šķēršļu zonde” ļauj pamanīt šķēršļus, kas traucē bērna ar neiropsihiatrisku
diagnozi darbību un iesaistīšanos. Ar šīs zondes palīdzību iespējams identificēt
arī neredzamus šķēršļus, piemēram, traucējošu apkārtējo attieksmi. Šīs zondes
pirmais uzmetums, tās animētā prezentācija, tapa 2018. gada augustā. (Attēli:
Ēva Tavasta)
Ar projekta pieredzes ekspertu2 grupas un GRAA tīkla3 atbalstu projekta autori4
izveidoja “Šķēršļu zondi”5, ko var lietot gan mobilās ietaises, gan datora
pārlūkprogrammā. Tā neizvērtē bērnu vai jauniešu īpašības, vides absolūto pieejamību
vai šķēršļu lielumu. “Šķēršļu zonde” ļauj pamanīt bērnu un jauniešu ar neiropsihiatrisku
diagnozi darbību kavējošus šķēršļus dažādās ikdienas vidēs. Šī lietotne palīdz
uzlabot bērna vai jaunieša iesaistīšanos apkārtējās norisēs.
Īsumā par “Šķēršļu zondi”
Šis rīks ir paredzēts bērniem un jauniešiem ar neiropsihiatrisku diagnozi līdz
18 gadu vecumam un viņu apkārtējiem pieaugušajiem. Zondēšanai izvēlas vienu
bērnam vai jaunietim svarīgu darbību, piemēram, maltītes ieturēšanu vai mācības.
Šī darbība tiek “izzondēta”, citiem vārdiem, tiek
padziļināti izpētīta tās norise (izpētot fona iemeslus izpausmēm, kas norit uzvedības
līmenī) divās vidēs:
-
tur, kur konkrētā darbība padodas vislabāk;
-
atbildētāja paša izvēlētā situācijā.
Šī rīka pašreizējā versijā luksofora krāsās iezīmēti smaidiņi raksturo stresu, ko izjūt 0–18 gadu vecs cilvēks sarežģītās ikdienas situācijās:
-
Sarkana, bēdīga sejiņa: ievērojams šķēršļu līmenis, darbošanās nav iespējama,
liels stress.
-
Dzeltena, neitrāla sejiņa: šķēršļi pastāv, darbība apgrūtināta, viegls stress.
-
Zaļš smaidiņš: šķēršļu nav, darbība veicas viegli.
Šī zonde uzrāda šķēršļus, kas traucē bērna fiziskajai, psiholoģiskajai vai sociālajai darbībai. Bez labi pamanāmiem šķēršļiem šis rīks izpēta dziļāk psiholoģisko, fizisko vai sociālo darbošanos dažādās darbības vidēs. Zonde mums ļauj:
-
konstatēt biežāk sastopamos šķēršļus (citiem vārdiem, iemeslus tam, kādēļ darbošanās
neveicas);
-
apsvērt esošos paņēmienus, kas palīdzētu pārvarēt šķēršļus, kā arī piedāvā
papildu idejas, kas atvieglotu bērna vai jaunieša darbošanos.
Izmantojot šo rīku, atbildētājs apsver un izdomā dažādus paņēmienus, kas darbības
fizisko, psiholoģisko vai sociālo vidi padarītu pieejamāku. Sniegtās atbildes
saņem atbalstošu atgriezenisko saiti. Beigās lietotne sniedz kopsavilkumu par
šķēršļiem zondētajā darbības jomā. Šo kopsavilkumu var izmantot, plānojot ikdienas
gaitas. Bērns vai jaunietis saņemto kopsavilkumu var parādīt pieaugušajam,
kura uzdevums ir sniegt atbalstu, lai tādas ikdienas gaitas kā mācības vai
vaļasprieki veiktos pēc iespējas gludāk.
Galvenie šīs zondes lietotāji būs pieaugušie. Dažkārt zondēšanu ir vērts veikt
kopīgi ar bērnu vai jaunieti. Ja bērns vai jaunietis spēj ar šo lietotni rīkoties
pats, viņš to var lietot arī patstāvīgi. Atbildētājam ir nepieciešams pietiekams
lasītprasmes līmenis. Tāpat nepieciešama arī zināma prasme pamanīt fona stresorus
un identificēt paņēmienus, kas noderētu stresa mazināšanai.
Projektā “Netraucēta bērnība” esam apzinājuši visbiežākos šķēršļus, ar kuriem
saskaras bērni un jaunieši ar neiropsihiatriskiem traucējumiem.
“Šķēršļu zonde” un citi projekta ietvaros popularizētie paņēmieni palīdz pielāgot
vidi, vadības paņēmienus un audzināšanas modeļus tam, lai atbalstītu bērna
izaugsmi, apguvi un psiholoģisko labklājību. Daudzām papildu idejām, ko “Šķēršļu
zonde” piedāvā ikdienas traucēkļu novēršanai, nepieciešama pieaugušā palīdzība.
Nevar atstāt bērnu savā vaļā, lai tas viens pats veidotu šķēršļu netraucētu
ikdienu.
Tāpat kā citi šajā projektā izstrādātie materiāli, arī “Šķēršļu zonde” ir paredzēta
pieaugušajiem, kas darbojas ar bērniem un jauniešiem ar neiropsihiatriskiem
traucējumiem, tai skaitā bērna vecākiem un citiem viņam svarīgiem pieaugušajiem.
Tie ir agrīnās izglītības, skolu, pulciņu un sociālās un veselības aizsardzības
sistēmas darbinieki. Šos rīkus var izmantot, piemēram:
-
vecāki,
-
aprūpētāji,
-
skolotāji,
-
vadītāji,
-
palīgi.
Projekta ietvaros mēs pievērsāmies noteiktām neiropsihiatrisko simptomu grupām:
autiskais spektrs, UDHS un Tureta sindroms. Taču “Šķēršļu zonde” un citi projektā
izstrādātie materiāli var būt noderīgi arī daudziem citiem. To var lietot,
mazinot šķēršļus jebkura indivīda ikdienā. Ar šīs zondes sniegtajiem paņēmieniem
var veicināt ikviena bērna vai jaunieša iesaistīšanos apkārtējās norisēs.
Ar šo rīku attīsta arī bērna vai jaunieša pašizpratni un atjautīgumu attiecīgajās
situācijās. Tas ļauj apjaust fona stresoru sensoro pārslodzi vai nepieciešamību
mainīt sociālās vides darbības principus.
“Šķēršļu zonde” teorētiskā griezumā
Veidojot “Šķēršļu zondi”, liela loma bija pieredzei, kas tika ievākta projekta
“Netraucēta bērnība” sākumposmā no bērniem un jauniešiem ar neiropsihiatrisku
diagnozi un viņu vecākiem, jo teorijas un pētījumu sterilajā vidē jauni paņēmieni
neradās. Tālāk īsumā izklāstīti zondes un tās lietošanas pamatprincipi.
Zondes teorētiskais pamats ir pētījumi par neiropsihiatrisko simptomu spe-cifiku.6
Papildus tam tika izmantotas zināšanas un pieredze par dažādu klientu grupu
fiziskajai, psiholoģiskajai vai sociālajai darbībai traucējošajiem un veicinošajiem
faktoriem,7 par kuriem vēstīts šajā rokasgrāmatā. Tāpat esam ņēmuši vērā Starptautisko
funkcionēšanas, nespējas un veselības klasifikāciju (SFK), kas ataino tādu
nosacījumu ietekmi uz indivīda dzīvi kā spēja organizēt savu darbību vai šo
spēju traucējoši faktori, neaizmirstot cilvēka dažādo īpašību un viņa darbības,
kā arī apkārtējās vides faktoru kopīgo ietekmi.8 Zondes atbilžu variantos jaušama
neiropsihiatriskās attīstības īpatnību trīslīmeņu identificēša-na.9 Galvenie
zondes lietotāji būs cilvēki, kas vislabāk pazīst bērnu vai jaunieti ar neiropsihiatriskiem
traucējumiem un spēj paraudzīties dziļāk, pamanot dažāda līmeņa faktorus, kas
izraisa uzvedības izpausmes. Zemāk atainotajā tabulā redzams piemērs, trīs
līmeņos izklāstīti ikdienas pieejamības fona faktori mācību klasē: 1) ārēji
pamanāmi faktori, 2) daļēji pamanāmi faktori, 3) ārēji nemanāmi faktori.

Dziļā zondēšana
“Šķēršļu zonde” balstās uz neiroattīstības īpatnību trīslīmeņu identificēšanu.30
Līmeņi, kuros tiek pētīta šķēršļu klātbūtne vai to neesamība, ir šādi:
1) ārēji redzamā darbība, uzvedības līmenis;
2) daļēji pamanāmie, piemēram, kognitīvā līmeņa, šķēršļi (atšķirīga
informāci-jas izpratne, no neirotipiskā atšķirīgs domu gājiens un sensorās
informācijas uztvere);
3) nemanāmie šķēršļi, bioloģiskais līmenis (smadzenes, prāts).
“Šķēršļu zondes” atbilžu variantos esam centušies ņemt vērā dažā
du līmeņu psiholoģiskos, fiziskos un sociālos faktorus.31 Manuprāt, SFK
nepietiekami ņemti vērā dažādi psihosociālie faktori, kas ietekmē cilvēka
spēju organizēt savu darbību. Sniegšu pavisam vienkāršu piemēru, ko mūsu
lietotne ļauj izzondēt līdz pat dziļākajiem psihosociālajiem faktoriem. Bērnu
ar autismu sociālās izziņas īpatnības var izpausties kā ar saskarsmi saistītas
informācijas atšķirīga apstrāde.32 Situācijām, kas saistītas ar tālāk uzskaitītajām
spējām, nav atbilstoša SFK koda:
-
mentalizācija (spēja izprast savu un citu domas un jūtas), piemēram, otra
cilvēka vai savas ieinteresētības apzināšanās;
-
atdarināšana un mācīšanās no piemēriem;
-
emociju uztvere;
-
konformisms jeb piesliešanās vairākuma viedoklim vai uzvedībai;
-
stereotipizācija jeb lēmuma pieņemšanu paātrinošu (vienkāršojošu) vispārinājumu
izveidošanās;
-
reputācijas pārvaldīšana (apzināta kāda noteikta iespaida radīšana par sevi).
Situācijas, kas saistītas ar minētajām spējām, ik dienas ir novērojama
s, piemēram, skolas dzīvē. Cilvēka spēju organizēt savu darbību tās ietekmē
dažkārt pozitīvā, citkārt negatīvā veidā. Skolotājam vajadzīga ļoti redzīga
acs, lai pamanītu šos faktorus un nepieciešamības gadījumā iejauktos tā, lai
skolēna pieredze grupas darbā būtu pārsvarā pozitīva, apguvi un psiholoģisko
labklājību veicinoša.
Vides pieejamība jeb neiropsihiatriskā pieejamība33 man šķiet lielisks apzīmē-jums.
2006. gadā, kad savā darbā pārsvarā pievērsos cilvēkiem ar neiropsihiatrisku
diagnozi, man prātā skanēja
šis pašas izdomātais nosaukums. Sākot darbu pie projekta “Netraucēta bērnība”,
atradu šo pašu terminu arī kādā citā avotā, projekta “Ārprātīgā gaisma”
blogā. Tas ir fonda “Sosped” projekts, kurā kultūras saturu veido cilvēki
ar garīgās veselības traucējumiem, invaliditāti vai nodarbinātības problēmām.
Daļa no šīm grūtībām saistītas tieši ar nemanāmajiem neiropsihiatriskajiem
šķēršļiem, piemēram, apkārtējās vides radīto sensoro pārslodzi un attieksmes
barjerām. (Literatūras izpētes procesā esmu konstatējusi, ka angļu termins
“neuroaccessibility” tiek lietots ar gluži citu nozīmi. Ko vairāk par parādībām,
kuras šeit aprakstu, iespējams uzzināt, pētot daudz šaurāko kognitīvās
ergonomikas jēdzienu.)
Runājot par neiropsihiatriskā spektra problēmām,34 neiropsihiatriskā pieejamība
manā izpratnē nozīmē to, ka tiek maksimizētas bērna vai jaunieša darbošanās
iespējas. To var īstenot, ņemot vērā visus iepriekšminētos līmeņus. Neiropsihiatriskās
attīstības īpatnību un ārēji novērojamās rīcības fona faktoru daudzslāņainības
atzīšana ir sarežģīts uzdevums. Tomēr šīs spējas var attīstīt pieredzes
un izglītošanās ceļā. Bērna vai jaunieša ar neiropsihiatriskiem traucējumiem
iesaistes nodrošināšana no pedagogiem un citiem pieaugušajiem patiesi prasa
spējas ielūkoties dziļāk. Un te nu var noderēt “Šķēršļu zonde”. Tā pavērš
domas virzienos, par kuriem pētījumi un pieredze liecina: tie jāņem vērā.
Šādi ir, piemēram, mūsu projektā apkopotie pieredzes ekspertu novērojumi.
Kurš lieto “Šķēršļu zondi”? Kapteinis un viņa palīgs
Kurš vada bērna ar neiropsihiatrisku diagnozi ikdienas dzīvi? Kurš ir kapteinis,
un kurš – viņa palīgs? Galvenā šīs lietotnes mērķauditorija ir bērni un
jaunieši ar neiropsihiatriskiem traucējumiem, kā arī viņiem pietuvinātie
pieaugušie. Dažos gadījumos šo rīku var izmantot arī jaunietis sevis pašnovērtēšanai,
kā arī savu rīcības modeļu un risinājumu attīstīšanai. Tomēr galvenokārt
šo zondi iesakām lietot, bērnam un kādam no vecākiem kopīgi analizējot
situāciju, tāpat arī sadarbojoties plašākā lokā. Bērna viedoklis ir jāuzklausa35,
teiksim, lai noskaidrotu, kura darbības joma viņam pašam ir būtiskākā.36
Spējas izvērtēt savu darbību un to ietekmējošos faktorus, kā arī regulēt
emocijas attīstās līdz ar smadzeņu pieres daivu nobriešanu.37 Arī neirotipiskam*
cilvēkam tās attīstās līdz pat pieaugušā vecumam vai pat līdz pusmūžam.
Te vērojamas lielas individuālas atšķirības neatkarīgi no smadzeņu darbības
neirotipiskās vai atipiskās attīstības. Jebkurā gadījumā būtu par daudz
prasīts, lai bērns vai jaunietis pats bez pieaugušo palīdzības spētu analizēt
un sistemātiski izvērtēt šķēršļus sev būtiskās darbības veikšanai vai patstāvīgi
regulēt šīs darbības iz-raisītās spēcīgās jūtas.38 Piemēram, viņš var saprast,
ka muzicēšana grupā viņam nav patīkama, vai vienkārši atteikties iesaistīties,
kaut arī mūzika viņam ir svarīga, taču viņš nepratīs paskaidrot savas rīcības
iemeslus. Ar pieaugušā palīdzību iespējams saprast, kādi šķēršļi konkrētajā
gadījumā kavē iesaistīšanos.
-
Fiziski šķēršļi. Skaņu uztveres ziņā hipersensitīvs cilvēks39 mūzikas
stundu izjūt kā kakofonisku troksni, ja viņam nav iedotas skolā pieejamās
skaņu slāpējošās austiņas.40
-
Psiholoģiski šķēršļi. Piemēram, grūtības sasniegt mūzikas raisīto
izjūtu metakognitīvo līmeni41: izpratni par to, ka noteikta mūzika raisa
attiecīgas jūtas, piemēram, sajūsmu un traku prieku. Arī cilvēkam ar
neironetipisku attīstības gaitu rodas šīs izjūtas, taču savu emociju
izpratne (mentalizācija), kā arī to regulācija sociāli pieņemamā veidā
var tik labi neveikties.42
-
Sociāli šķēršļi, piemēram, citu skolēnu nostādne attiecībā uz atšķirīgā
skolēna iesaistīšanos. Citkārt skolēns ar neironetipisku attīstības gaitu
var netikt sadzirdēts, mūzikas skolotājam steidzoties izpildīt mācību
programmu.43 Skolotājs darbojas ierastajā veidā un nemaz neiedomājas
pieiet situācijai radoši un izmēģināt dažādus jaunus paņēmienus.
Pašizpratni apgrūtina arī tas, ka neironetipiskam cilvēkam ar informācijas apstrādi
vismaz dažkārt zināmā mērā saistās atšķirīgi pašuztveres un paša prāta
teorijas procesi.44 Tomēr katras neiroloģiskās diagnozes ietvaros ir vērojama
liela daudzveidība. Šīm diagnozēm ir arī atšķirīga komorbiditāte jeb simptomu
vienlaicīga izpaušanās. Šo iemeslu dēļ nevaram teikt, ka “Šķēršļu zondi”
būtu grūtāk lietot cilvēkiem ar kādu konkrētu diagnozi vai kādā noteiktā
vecumposmā, savukārt citiem – vieglāk. Tāpēc ir vērts pamēģināt to izmantot
kā pašvērtējuma rīku, ja bērns vai viņa tuvinieki uzskata, ka zondes lietošana
varētu izdoties un būtu noderīga.
Ja bērns vai jaunietis pats neapjauš kavējošos un veicinošos faktorus savā
ceļā46, pieaugušais, kas kaut nedaudz pazīst bērnu, var izmantot “Šķēršļu
zondi” viņa vietā. Tas var būt kāds no vecākiem, bērnudārza audzinātājs,
skolotājs vai psihoterapeits. Ideālā gadījumā zondēšanā var iesaistīties
vairāki pieaugušie, kas zina izvērtējamā cilvēka darbību kavējošos un veicinošos
faktorus dažādās vidēs. Piemēram, ja runa ir par kādu vaļasprieku, zondēšanā
var iesaistīties pats jaunietis, viņa vecāki un pulciņa vadītājs.
Kā “Šķēršļu zonde” ļauj sadzirdēt bērna vai jaunieša balsi. Stresa izraisītāju atpazīšana un virzīšanās pretim veiksmīgiem ikdienas risinājumiem
Zondējot šķēršļus, ir būtiski uzklausīt arī pašu bērnu vai jaunieti.47 Lai
veiksmīgi izmantotu šo rīku, nepieciešami šādi apstākļi:
-
Mierīga vide. Bērna vai jaunieša atbildēšanas procesam jānorit mierīgā
gaisotnē piemērotā, vecumam atbilstošā, jēdzīgā veidā.
-
Pieaugušo atbalsts. Pieaugušais, kurš zondes lietošanā pilda kapteiņa vai
kapteiņa palīga funkcijas, pazīst bērnu vai jaunieti un prot ar to komunicēt.
-
Kognitīvais briedums. Zondētājam vismaz aptuveni jāsaprot ideja, ka attiecīgo
darbību var īstenot, aizvācot fiziskos, psiholoģiskos vai sociālos šķēršļus.
-
Attieksmes briedums. Bērna vai jaunieša mainīgās spējas organizēt savu
darbību jāspēj zināmā mērā sasaistīt arī ar fiziskās, psiholoģiskās un
sociālās vides faktoriem, nevis tikai ar bērna īpatnībām.
Ja vēlamies stiprināt bērna vai jaunieša ar neiropsihiatrisku diagnozi spējas pamanīt
un analizēt traucēkļus, svarīgi ir skaidri, saprotošā un atbalstošā veidā
iepazīstināt viņu ar spriešanas loģisko ķēdīti. Piemēram, situāciju var
raksturot šādi: “Kad ir liels troksnis, tev ir jāpamet mācību stunda. Ja
tu dabūsi austiņas, varēsi mierīgi piedalīties stundā līdz pat beigām.”
Kāpēc jāizmanto “Šķēršļu zonde”? Lai atkal un atkal neatdurtos pret tiem pašiem šķēršļiem!
Šis rīks ir izveidots, lai padarītu viegli pieejamu apkopoto informāciju
par bērna vai jaunieša ar neiropsihiatrisku diagnozi darbības priekšnosacījumiem.
Ilustrējot pozitīvo ieguvumu, kā piemēru izmantošu salīdzinājumu ar laivošanu.
Lieli laukakmeņi ūdenstilpē – šķēršļi –, ūdens līmenim mainoties, var palikt
redzami vai arī pilnībā pazust zem ūdens līmeņa. Zondēšana ļauj tos pamanīt
arī zem ūdens virsmas.
Tāpat arī šķēršļi cilvēka ar neiropsihiatrisku diagnozi darbībā bieži vien
nav uzreiz pamanāmi atšķirībā no šķēršļiem cilvēka ar kustību traucējumiem
ceļā: kāpnēm vai augstiem sliekšņiem. Lai pamanītu slēptus šķēršļus, ir
nepieciešamas zināšanas un īstās metodes.
Lai neuzskrietu uz sēkļiem un zemūdens klintīm jūrā, mēs ņemam talkā zondi
– nav taču ikvienam atkal jāuzskrien uz vienām un tām pašām klintīm, kuģojot
nepazīstamos ūdeņos. Kuģošana izdodas veiksmīgāk, kad zinām vietas, kurās
jāsamazina ātrums un jāapiet iespējamie šķēršļi. Tieši tāpat arī “Šķēršļu
zonde” palīdz apzināt nemanāmos fiziskos, psiholoģiskos un sociālos šķēršļus,
lai tos būtu iespējams mainīt un lai cilvēka ar neiropsihiatrisku diagnozi
ikdienu padarītu vieglāku un netraucētāku.
Pamazām izpētot ūdeņus, jūrasbraucēji izveidojuši aizvien labākas jūras kartes,
ar kuru palīdzību neskaitāmi citi kuģotāji nokļuvuši galamērķī netraumēti
un nebojātiem kuģiem.
Ar “Šķēršļu zondes” palīdzību iespējams arī ievākt sistemātiskāku informāciju
par biežākajiem šķēršļiem cilvēku ar neiropsihiatriskiem traucējumiem darbībai.
Šādā gadījumā šķēršļu novēršana dažādās vidēs var patiesi vērsties plašumā
un veidojas neiropsihiatriskā pieejamība.48 Tādējādi uzlabojas cilvēku
ar neiropsihiatrisku diagnozi iespējas līdzdarboties un vairojas vienlīdzība.

Īsumā varam sacīt, ka “Šķēršļu zonde” atpazīst no šķēršļiem brīvas vides
individuālos priekšnosacījumus. Tā veicina bērnu un jauniešu ar neiropsihiatriskiem
traucējumiem spēju organizēt savu darbību, kā arī iesaistīšanos. Ideālā
gadījumā tādējādi īstenojas šo bērnu un jauniešu pilnais izaugsmes potenciāls.
Atbrīvojas daudz resursu jēgpilnām aktivitātēm ne vien atsevišķu
bērnu ikdienā, bet arī plašāk raugoties.
Literatūra:
-
Kampaņa Aistirauha (“Sensorais miers”) 2018. Vietne www.autismiliitto.fi/toimintaa_ja_tukea/100_autismia/aistirauha.
Autismi- ja Aspergerliitto ry (Autisma un Aspergera sindroma apvienība)
2013. Esteettömyys asenteeksi.
-
Daruwalla, Pheroza-Darcy, Simon 2004. Personal and societal attitudes
to disability. Annals of Tourism, pētījums 32, 3, 549–570.
-
Dunn, Winnie 2001. The sensations of everyday life: empirical, theoretical,
and pragmatic considerations. The American Journal of Occupational
Therapy, 55(6), 608–620.
-
ESOK 2011. Projekts Esteetöntä opiskelua 2006–2011 (“Netraucētas mācības”),
vietne ESOK.fi.
-
Frith, Uta 2012. Why we need cognitive explanations of autism. The 38th
Sir Frederick Bartlett Lecture. The Quarterly Journal of Experimental
Psychology, 2012:65(11).
-
Gross, Richard 2015. Psychology: The Science of Mind and Behaviour. Hodder
Arnold, Dubai.
-
Gustafsson, Henrik 2015. Esteettömyys ihmisoikeutena. Suuntaaja 2/2015.
-
Hendrickx, Sarah & Salter, Claire 2009. The Adolescent and Adult
Neuro-diversity Handbook: Asperger’s Syndrome, ADHD, Dyslexia, Dyspraxia
and Related Conditions. Jessica Kingsley Publishers, London and Philadelphia.
-
Huisman, Annu 2017 a. Metkuissa mukana: Lapsen osallistumista vahvistavien
toimintatapojen yhteiskehittämisen tuomat muutokset kuntoutuksen ammattilaisten
näkökulmasta. YAMK pētījums, politehniskā augstskola Metropolia, Helsinki.
Vietne www.theseus.fi/handle/10024/136678.
-
Huisman, Annu 2017 b. Lapsen osallistuminen on aikuisen asenteista kiinni.
Fizioterapeites blogs 28.08.2017.
-
SFK. Piemēram, vietne https://thl.fi/fi/web/toimintakyky/icf-luokitus,
kā arī 2016. gadā izieta SFK apmācība. Invalidiliitto (Invalīdu apvienība)
2018. Esteettömyys. Esteettömyystiedon keskus. Vietne esteeton.fi,
lasīta 03.11.2018. Jehkonen, Mervi; Saunamäki, Tiia; Paavola, Liisa
& Vilkki, Juhani (red.) 2018. Kliininen neuropsykologia. Duodecim,
Helsinki.
-
Lintunen, Taru 2018. Tunne- ja vuorovaikutustaitojen kehittäminen hyvinvoinnin
edistämisen kontekstissa. Prezentācija Veselības psiholoģijas dienās
30.10.2018.
-
Lombardo, Michael; Chakrabarti, Bhismadev; Bullmore, Edward; Sadek, Susan;
Pasco, Greg; Wheelwright, Sally; Suckling, John & Baron-Cohen,
Simon 2010. Atypical Neural Self-Representation in Autism. Brain, 133,
611-624. LOOK 2017. Projekta LOOK nobeiguma seminārs 07.09 2017. un
tā materiāli.
-
Morris, Jaana 2016. Esteettömyys lentomatkailussa. Case: ADHD-oireiset
matkailijat. Bakalaura darbs viesmīlības pakalpojumu jomā Jiveskiles
Politehnikumā, vietne www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/117669/Esteettomyys%20
lentomatkailussa.pdf?sequence=1.
-
Nummenmaa, Lauri 2018. Tunteet ja aivot. Prezentācija Veselības psiholoģijas
dienās 31.10.2018.
-
Interneta resurss Papunet 2015. Kommunikoinnin esteettömyys. Tietoa puhevammaisuudesta.
-
Pesola, Kirsti 2009. Esteettömyysopas: Mitä, miksi, miten. Helsinki,
Invalidiliitto.
-
Piitulainen, Sanna 2014. Sosiaalinen esteettömyys kehitysvammaisen kansalaisen
kokemana. YAMK disertācija labklājī-bas nozarē, Satakuntas Politehnikums.
-
Rantakokko, Aslak 2010. Autismin kirjo ja esteettömyys autismin kirjolla.
Pihlaja 14/16. Vietne www.tuettutyollistymi-nen.fi.
-
Sipari, Salla; Vänskä, Nea & Pollari, Kirsi 2017. Lapselle merkityksellinen
toiminta kuntoutumisessa – Lapsen metkut, 2017. Lapsen oikeus osallistua
kuntoutukseensa – Lapsen edun arviointi, Projekts LOOK. Vietne http://metropolia.e-jul-kaisu.com/lapsen-metkut/.
-
Sosped säätiö (fonds Sosped) 20017. Neuroesteettömyys. “Ārprātīgā gaisma”
bloga ieraksts 21.03.2017. Vietne City.fi; arī radioraidījums, kurā
aplūkota tā pati tēma.
-
Tanskanen, Ilona & Suominen-Romberg, Tuija 2009. Esteettömästi saavutettavissa.
Turku, Turku Politehnikums.
-
THL (Somijas Veselības un labklājības institūts) 2017. SFK, Starptautiskā
funkcionēšanas, nespējas un veselības klasifikā-cija, 2017. gada versija.
Daudzi no šiem materiāliem elektroniskā formā pieejami vietnē https://thl.fi/fi/web/toimintakyky/icf-luokitus.
-
THL (Somijas Veselības un labklājības institūts) 2018. Vammaispalveluiden
käsikirja. Selkokieli. Kommunikaation apuvälineet. Vietnes https://thl.fi/fi/web/vammaispalvelujen-kasikirja/asiakasprosessi/neuvonta-ja-ohjaus/selkokieli#apu-valineet
un
-
https://thl.fi/fi/web/vammaispalvelujen-kasikirja/itsenaisen-elaman-tuki/kommunikointi/puhetta-tukeva-ja-korvaa-va-kommunikointi#apuvalineet.
-
Uusitalo-Malmivaara, Lotta & Vuorinen, Kaisa 2017. Huomaa hyvä! Näin
ohjaat lasta ja nuorta löytämään luonteenvah-vuutensa. PS-Kustannus,
Jyväskylä.
-
Williams, David 2010. Theory of own mind in autism: Evidence of a specific
deficit in self-awareness. Autism, 14, 387.–389. lpp.
-
YhdenvertL (Vienlīdzības likums) 1325/2014.
<- Sākums