Nav iespējams izprast bērna uzvedību, neizprotot viņa sensorās vajadzības. Paaugstināts vai pazemināts sensorais jutīgums ir viens no nozīmīgākajiem uzvedības problēmu iemesliem, jo bērni vai nu var mēģināt izvairīties no kādiem sensoriem stimuliem vai gluži otrādāk - tos meklēt. Mums, protams, ir jārespektē bērna sensorās vajadzības, bet ir iespējams arī šo diskomfortu mazināt. It īpaši, ja mēs iesaistām prieku, jautrību, rotaļas.

Šīs darbnīcas būs jautras, radošas, jo mēs mēģināsim ne tikai izprast sensoro uzvedību, bet arī kopīgi meklēt dažādas idejas, rotaļas, aktivitātes, kā palīdzēt bērnam pierast pie kādiem sensoriem stimuliem rotaļīgā un draudzīgā, bērnam drošā veidā. Tas viņam palīdzēs labāk justies gan starp citiem bērniem, gan izglītības iestādē, īstenot savus sapņus, attīstīt talantus un dzīvot kvalitatīvu, pilnvērtīgu dzīvi. Starp citu, šīs darbnīcas palīdzēs arī vecākiem saprast sevi - kāpēc konkrētās situācijās mēs uzvedamies tieši tā.

Lai izprastu šo jautājumu, aicinām Jūs uz specializēto atbalsta grupu "Sensorā uzvedība". To vada pedagoģe, biedrības Latvijas Autisma apvienība vadītāja Līga Bērziņa.

1. darbnīca 

Sensorā uzvedība. Tauste un kustība

  • Paaugstināts un pazemināts taustes jutīgums. Sensoro stimulu meklēšana un izvairīšanās no tiem.
  • Kā izvairīšanās no noteiktām aktivitātēm, pieskārieniem ietekmē bērna uzvedību ģimenē, izglītības iestādē un sabiedrībā?
  • Izaicinājumi ar apģērbu gan ikdienā, gan ģērbjoties iešanai ārā un atpakaļ telpās utt.
  • Pazemināts sensorais jutīgums, kaušanās, košana, uzgrūšanās priekšmetiem utt.
  • Ikdienas darbiņi izglītības iestādē un izmainīts sensorais jutīgums
  • Jautras un rotaļīgas aktivitātes, kas palīdzēs piedzīvot jaunas sajūtas
  • Bērns nejūt sāpes, ir daudzi savainojumi. Kā palīdzēt pielāgot vidi? Kā vērot bērnu? pasargāt bērnu?
  • Šūpošanās, lekšana, lēkāšana, baiļu sajūta. Kā mācīt apstāties?
  • Jautras, rotaļīgas aktivitātes desensitizācijai. Jūsu jautājumi, piemēri, idejas


2. darbnīca 

Sensorā uzvedība. Dzirde
  • Paaugstināts un pazemināts taustes jutīgums. Sensoro stimulu meklēšana un izvairīšanās no tiem
  • Kā pazemināts vai paaugstināts dzirdes jutīgums ietekmē uzvedību kopumā?
  • Kā, pielāgojot vidi pat nelielās niansēs, var mazināt uzvedības izaicinājumus.
  • Bērns prasa, lai visi apklust, bet pats taisa lielu troksni?
  • Izvairīšanās no trokšņiem, ausu spiešana ciet, kliegšana utt. Kā saprast? Kā palīdzēt?
  • Jautras, rotaļīgas aktivitātes desensitizācijai. Jūsu jautājumi, piemēri, idejas


3.darbnīca 

Sensorā uzvedība. Redze

  • Kā pazemināts vai paaugstināts redzes jutīgums ietekmē uzvedību kopumā?
  • Kā, pielāgojot vidi pat nelielās niansēs, var mazināt uzvedības izaicinājumus.
  • Sadarbība ar izglītības iestādēm un citām vidēm, skaidrojot sensorās bērna sensoro uzvedību
  • Vizuālās vajadzības. Perfekcionisms, vajadzība kārtot priekšmetus un kā rotaļīgā veidā palīdzēt pārvarēt šo sajūtu brīžos, kad tas paliek mokoši?
  • Sadarbība ar izglītības iestādēm un citām vidēm, skaidrojot sensorās vajadzības, bērna sensoro uzvedību
  • Jautras, rotaļīgas aktivitātes desensitizācijai. Jūsu jautājumi, piemēri, idejas.


Materiāli ↓


4. darbnīca  

Sensorā uzvedība. Garša un smarža. Sensorā pārslodze

  • Atkarība no konkrētiem ēdieniem vai atkarība no tekstūrām?
  • Ēdiens un noteiktas krāsas vai formas.
  • Kā veidot elastīgāku pieeju ēdienkartei?
  • Kāpēc bērnudārzā bērns ēd visu, bet mājās - neko? Un otrādāk?
  • Kā veidot sadarbību ar izglītības iestādi attiecībā uz ēšanas izvēlēm?
  • Bērns neiet uz tualeti, jo tur smird neēdamu priekšmetu ēšana
  • Ko darīt, ja visa kā ir par daudz? Ko noteikti nedarīt?
  • Jautras, rotaļīgas aktivitātes desensitizācijai.
  • Jūsu jautājumi, piemēri, idejas


1. darbnīca

Sensorās grūtības: Pazemināts dzirdes jutīgums

  • Kas tas ir - dzirdes hiposensitivitāte, jeb pazemināts dzirdes jutīgums?

  • Kādas pazīmes var liecināt par to?

  • Dažādu praktisku stratēģiju izpēte uzmanības un iesaistes palielināšanai

  • Stimulējošas vides izveide: padomi un jūsu pieredzi, kā pielāgot bērna vidi viņa sensorajām vajadzībām.

  • Spēles, aktivitātes un jautras idejas

  • Stratēģiju pielāgošana jūsu bērna unikālajām vajadzībām, spējām un interesēm.

  • Sadarbība ar terapeitiem un profesionāļiem: idejas, kā efektīvāk sadarboties ar ergoterapeitiem, pedagogiem un citiem profesionāļiem, kuri var atbalstīt bērna sensorās vajadzības.


2. darbnīca

Sensorās grūtības: Paaugstināts redzes jutīgums

  • Kas tas ir - vizuālā hiposensitivitāte, jeb pazemināts vizuālais jutīgums?

  • Kādas pazīmes var liecināt par vizuālo hipersensitivitāti?

  • Dažādu praktisku stratēģiju izpēte vizuālās uzmanības un iesaistes palielināšanai

  • Vizuāli atbalstošas vides izveide: padomi un jūsu pieredze, kā pielāgot vidi bērna vizuālajām sensorajām vajadzībām.

  • Spēles, aktivitātes un jautras idejas

  • Vizuālo stratēģiju pielāgošana jūsu bērna unikālajām spējām un interesēm.

  • Sadarbība ar terapeitiem un profesionāļiem: idejas, kā efektīvāk sadarboties ar ergoterapeitiem, pedagogiem un citiem profesionāļiem, kuri var atbalstīt bērna vizuālās sensorās vajadzības.



3.darbnīca

Sensorās grūtības: Pazemināts redzes jutīgums

  • Kas tas ir - vizuālā hiposensitivitāte, jeb pazemināts vizuālais jutīgums?

  • Kādas pazīmes var liecināt par vizuālo hiposensitivitāti?

  • Dažādu praktisku stratēģiju izpēte vizuālās uzmanības un iesaistes palielināšanai

  • Vizuāli stimulējošas vides izveide: padomi un jūsu pieredzi, kā pielāgot bērna vidi viņa vizuālajām sensorajām vajadzībām.

  • Spēles, aktivitātes un jautras idejas

  • Vizuālo stratēģiju pielāgošana jūsu bērna unikālajām spējām un interesēm.

  • Sadarbība ar terapeitiem un profesionāļiem: idejas, kā efektīvāk sadarboties ar ergoterapeitiem, pedagogiem un citiem profesionāļiem, kuri var atbalstīt bērna vizuālās sensorās vajadzības.



4. darbnīca  

Ēšana un sensorās grūtības. Praktiska darbnīca

Ēšanas jutīgums bērniem ar autismu var izpausties dažādos veidos, piemēram, pārāk augsta jutība pret noteiktu pārtikas produktu tekstūru, temperatūru vai garšu, košļāšanas vai rīšanas grūtības, pārmērīga vai nepietiekama jutība pret noteiktu pārtikas produktu smaržām. Šīs jūtības var izraisīt ierobežotu uzturu, uztura trūkumus un stresu ēdienreižu laikā. Tāpat bērniem var būt vēlme vai nevēlēšanās lietot pārtikā noteiktas krāsas vai formas ēdienu. Tāpat ir bērni, kuri vēlas noteikta zīmola ēdienu (reizēm gan pietiek arī ar iepakojumu ;))

  • Praktiskas stratēģijas, kas palīdzēs izprast šo jutīgumu, iespēju robežās mazināt vai adaptēties.


Prezentācija ↓

ĒŠANA UN SENSORĀS GRŪTĪBAS. Praktiska darbnīca (prezentācija)