Aicinām pievienoties darbnīcai par augmentatīvo un alternatīvo komunikāciju
Pirmdien, 14. oktobrī, Erasmus dienu ietvaros Latvijas Autisma apvienībā norisināsies Atvērto durvju dienas, kurās iepazīstināsim ar realizētajiem Erasmus+ projektiem.
Pēcpusdienā no plkst. 15.00 līdz 18.00 aicinām visus interesentus pievienoties darbnīcai par augmentatīvo un alternatīvo komunikāciju (AAK), kas ietver virkni komunikācijas metožu, ko izmanto, ja ir grūtības ar mutvārdu komunikāciju. Darbnīcā būs iespēja arī pašiem izgatavot vizuālā atbalsta materiālus, kā arī uzzināt vairāk par Latvijas Autisma apvienības īstenoto Erasmus+ programmas projektu RURAAC un tā ietvaros izstrādātajiem vizuālā atbalsta materiāliem, kas noderēs, dodoties pārgājienos vai atpūšoties pie dabas.
Uz tikšanos!
RURAAC pilotprojekta ietvaros jaunieši izzina dabu, izmantojot vizuālo atbalstu
13. septembrī RURAAC pilotprojekta ietvaros notika aizraujoša ekskursija, kas apvienoja piedzīvojumu brīvā dabā ar jaunu prasmju apgūšanu. Izmantojot iepriekš sagatavoto vizuālo atbalstu, jaunieši ar autismu no dienas centra izplānoja un pārrunāja savu ceļojumu uz Mazsalacu. Vizuālie materiāli palīdzēja viņiem labāk saprast ekskursijas maršrutu, aktivitātes un noteikumus.
Pēc rūpīgas sagatavošanās jaunieši devās uz Mazsalacu, kur viņus sagaidīja skaista dabas taka Skaņākalna parkā. Arī šeit vizuālais atbalsts bija neaizstājams palīgs. Izmantojot īpaši projekta ietvaros izstrādātu karti, dalībniekiem bija vieglāk orientēties apkārtnē un atrast visus norādītos pieturpunktus. Katrs pieturpunkts bija īpašs un sniedza jaunus iespaidus par dabu.
Ekskursijas laikā jaunieši ne tikai izkustējās un baudīja dabas skaistumu, bet arī attīstīja savas komunikācijas prasmes. Vizuālais atbalsts ļāva viņiem vieglāk izteikt savas domas un izjust piederības sajūtu grupā.
Dienas noslēgumā visus dalībniekus gaidīja kopīgs pikniks.
Šī ekskursija ir tikai viens no daudzajiem RURAAC projekta pasākumiem. Tās mērķis bija parādīt, ka arī cilvēki ar īpašām vajadzībām var pilnvērtīgi piedalīties sabiedriskajā dzīvē un baudīt dabas skaistumu, un izmēģināt projekta laikā radītos vizuālā atbalsta materiālus.
Kas ir RURAAC projekts?
RURAAC projekta mērķis ir veicināt cilvēku ar intelektuālās attīstības traucējumiem un komunikācijas traucējumiem sociālo iekļaušanu lauku apvidos. Projekts izmanto augmentatīvo un alternatīvo komunikāciju (AAK), lai nodrošinātu efektīvu komunikāciju un padarītu pasauli pieejamāku ikvienam.
Kāpēc vizuālais atbalsts ir tik svarīgs?
Vizuālais atbalsts ir lielisks rīks, kas palīdz cilvēkiem ar dažādām vajadzībām labāk saprast apkārtējo pasauli. Attēli, zīmes un simboli sniedz papildu informāciju un atvieglo komunikāciju.
Ikviens ir pelnījis ieelpot svaigu gaisu
Atpūta brīvā dabā vilina ar piedzīvojumiem, svaigu gaisu un iespēju satuvināties ar apkārtējo vidi. Diemžēl daudziem cilvēkiem ar dažāda veida funkcionāliem traucējumiem šādas atpūtas iespējas ir nesasniedzamas vides pielāgojumu trūkuma dēļ.
Labā ziņa ir tā, ka tendences mainās. Nacionālajos parkos un atpūtas zonās aizvien biežāk par prioritāti tiek izvirzīta pieejamība. Piemēram, asfaltētas vai bruģētas takas, uzbrauktuves, pieejamas tualetes un inovatīvs adaptīvais aprīkojums ļauj cilvēkiem ar kustību traucējumiem piedalīties tādās aktivitātēs kā pārgājieni un kempings, kā arī braukšana ar kajakiem un pat klinšu kāpšana.
Taču iekļaušana sniedzas tālāk par fizisko pieejamību un daudziem cilvēkiem ir nepieciešami vēl arī cita veida pielāgojumi. Tostarp cilvēkiem, kuriem ir komunikācijas traucējumi ar vai bez pavadošiem intelektuāliem traucējumiem, ļoti nozīmīgi var būt augmentatīvās un alternatīvās komunikācijas (AAK) rīki.
RURAAC projekts ir īpaši izstrādāts, lai palīdzētu cilvēkiem ar intelektuālās attīstības traucējumiem (IAT), kuri izmanto AAK rīkus, iepazīt dabas mantojumu, pavadīt laiku svaigā gaisā un apgūt jaunas prasmes. Izmantojot AAK ierīcēs attēlotus simbolus, iespējams paust savas vēlmes, vajadzības, sajūsmu vai nepatiku, un iepriekš sagatavoti sociālie stāsti var palīdzēt sagatavoties gaidāmajam, tādējādi mazinot satraukumu.
Viens no projekta mērķiem ir izveidot īpašus AAK simbolus un vārdu krājumu, kas saistīti ar dabu, lai cilvēki ar IAT varētu labāk citiem paziņot par savām domām, sajūtām un vajadzībām, tieši atrodoties brīvā dabā. Jau septembrī plānots īstenot pilotprojektu, izstrādājot nepieciešamos AAK materiālus koprades procesā ar cilvēkiem ar IAT.
Vēl viens projekta mērķis ir nodrošināt interešu izglītības pedagogus ar nepieciešamajām prasmēm, lai efektīvi izmantotu AAK āra vidē.
Un visbeidzot – vēlamies veicināt iekļaujošas prakses, sadarbojoties ar brīvdabas atpūtas un tūrisma organizācijām, lai novērstu šķēršļus un padarītu dabas mantojuma objektus pieejamākus – kā Latvijā, tā arī projekta partneru valstīs Itālijā un Bulgārijā. Projekta ietvaros tapušais informatīvais Buklets tiešsaistē pieejams jau tagad, tostarp arī angļu valodā. Buklets ir izstrādāts, lai sniegtu lasītājiem zināšanas, prasmes un kompetences, kas nepieciešamas, lai veicinātu kopradi un cilvēku ar IAT iesaisti pieejamu materiālu izstrādē. Vēl Buklets piedāvā dažādas teorētiskas un praktiskas aktivitātes, kas var palīdzēt veicināt cilvēku ar IAT sociālo iekļaušanu lauku apvidos, izmantojot AAK brīvdabas aktivitātēs un vietējā dabas mantojuma izzināšanā. Buklets ir domāts gan speciālās izglītības pedagogiem, gan interešu izglītības pedagogiem, kas vada nodarbības brīvā dabā.
Sekojiet līdzi projekta aktualitātēm mūsu mājaslapā un projekta Facebook lapā!
RURAAC projekts tiek īstenots, pateicoties Erasmus+ programmas un Eiropas Komisijas atbalstam. Finansē Eiropas Savienība. Tomēr izteiktie viedokļi un viedokļi ir tikai autora(-u) un ne vienmēr atspoguļo Eiropas Savienības vai Erasmus+ nacionālās aģentūras INDIRE uzskatus. Ne Eiropas Savienība, ne INDIRE par tiem nevar būt atbildīgi.
Kas ir augmentatīvā un alternatīvā komunikācija
Augmentatīvā un alternatīvā komunikācija (AAK) ir virkne komunikācijas metožu, ko izmanto, ja ir grūtības ar mutvārdu komunikāciju.
Ikdienā ikviens izmanto augmentatīvo jeb papildinošo komunikāciju, līdztekus runai pievienojot sejas izteiksmes un žestus. Turpretī alternatīvā komunikācija nodrošina iespēju izteikt domas, idejas, jūtas, vēlmes un vajadzības, nepaļaujoties uz runu. Cilvēkiem ar nopietniem komunikācijas traucējumiem AAK ir svarīgs atbalsta mehānisms, kas ļauj efektīvāk paust savas vajadzības, vēlmes un emocijas. Tam ir būtiska nozīme autonomijas veicināšanā, jo alternatīvas komunikācijas metodes palielina viņu spēju piedalīties dažādās sociālajās, izglītības un ikdienas aktivitātēs, kas citādi būtu ļoti grūti vai neiespējami.
AAK ietver gan vienkāršas atbalsta metodes, piemēram, attēlus, žestus, zīmējumus, burtus un vārdus, gan arī progresīvas pieejas, kurās izmanto sarežģītas datortehnoloģijas. Parasti AAK iedala divās grupās: AAK bez palīgierīcēm – žesti, zīmju valoda – un AAK ar palīgierīcēm. Palīgierīces var būt dažādas, tie var būt sarežģīti tehnoloģiski risinājumi, piemēram, ierīces, kas ģenerē runu, un vienkārši risinājumi, piemēram, attēlu vai burtu tāfeles.
RURAAC projekts tiek īstenots, pateicoties Erasmus+ programmas un Eiropas Komisijas atbalstam. Finansē Eiropas Savienība. Tomēr izteiktie viedokļi un viedokļi ir tikai autora(-u) un ne vienmēr atspoguļo Eiropas Savienības vai Erasmus+ nacionālās aģentūras INDIRE uzskatus. Ne Eiropas Savienība, ne INDIRE par tiem nevar būt atbildīgi.