Visā Eiropā trūkst pieejamas iekļaujošās izglītības
Neraugoties uz soļiem pareizā virzienā, visā Eiropā, tostarp Latvijā, daudziem bērniem un pieaugušajiem ar autismu joprojām nav pieejama iekļaujoša izglītība.
Pieejama iekļaujoša izglītība ir tiesības, kas nostiprinātas ANO Konvencijā par personu ar invaliditāti tiesībām. Cilvēkiem ar autismu ir nepieciešama pielāgota un individuāla pieeja visos izglītības posmos, sākot no pirmsskolas līdz pat mācībām profesionālās vai augstākās izglītības iestādē, tostarp neformālās izglītības un tālākizglītības vidēs.
Vienlīdzīga piekļuve mācību iespējām veicina personīgo attīstību, kā arī dod iespēju apgūt un attīstīt iemaņas, kas nepieciešamas pašaprūpē, ikdienas dzīvē un darba tirgū. Nodrošinot individuāli pielāgotu atbalstu visā izglītības procesā, mācību iestādes cilvēkiem ar autismu var palīdzēt atklāt un pilnveidot viņu stiprās puses, saprast un aizstāvēt savas vajadzības, risināt problēmsituācijas, iemantot pārliecību paust savus unikālos talantus un perspektīvas, kā arī izkopt nepieciešamās prasmes, lai sasniegtu panākumus darba tirgū un sniegtu ieguldījumu sabiedrībā.
Diemžēl daudzām izglītības iestādēm ir grūtības nodrošināt nepieciešamo atbalstu un resursus, lai pielāgotos cilvēku ar autismu dažādajām vajadzībām. Visaptverošas iekļaujošas izglītības trūkums ierobežo ikviena personīgās un profesionālās attīstības iespējas, veicina nevienlīdzību un kavē līdzdalību un integrāciju sabiedrībā, izraisot sociālu izolāciju.
Rīcībpolitikas veidotājiem, mācībspēkiem un sabiedrībai kopumā ir kopīgi jānosaka prioritātes un jāīsteno iekļaujošas prakses, kas nodrošina vienlīdzīgu piekļuvi kvalitatīvai izglītībai visiem!