Kā spēļošana un nopietnās spēles var noderēt cilvēkiem ar autismu vai citām neiroatšķirībām
Spēļošana (gamification) – spēlei līdzīgu elementu iekļaušana ar spēlēšanos nesaistītos kontekstos – un nopietnās spēles (serious games) – spēles, kas izmantojamas konkrētu mācību mērķu sasniegšanai – ir kļuvušas par populāriem mācību līdzekļiem un spēcīgiem instrumentiem produktivitātes veicināšanai darbavietā. Izmantojot cilvēka tieksmi pēc izaicinājumiem, sacensībām un atzinības saņemšanas, šīs stratēģijas var palīdzēt apgūt jaunas prasmes, sniegt motivāciju un veicināt pozitīvāku, jautrāku un produktīvāku mācību vai darba vidi.
Kā spēļošana un nopietnās spēles var noderēt cilvēkiem ar autismu vai citām neiroatšķirībām:
- Cilvēkiem ar autismu un citām neiroatšķirībām mēdz būt grūtības ar komunikāciju un/vai sociālo mijiedarbību, un spēles var strukturētā veidā palīdzēt veicināt sadarbības prasmes;
- Spēles var tikt pielāgotas dažādiem mācīšanās stiliem;
- Spēļu strukturētā uzbūve var palīdzēt cilvēkiem ar UDHS vai autismu, jo tiek nodrošināta paredzamība un organizētība;
- Spēļošanas elementi (punkti, nozīmītes, līderu saraksti utt.) rada konkurences sajūtu, tādējādi mudinot censties vairāk un gūt labākus rezultātus;
- Ja darba vai mācību uzdevumi ir jautrāki un interaktīvāki, tie palielina iesaistīšanos un veicina produktivitāti, jo ir vieglāk noturēt uzmanību;
- Spēlējot spēli, drīkst pieļaut kļūdas, tā ir daļa no mācību procesa. Līdz ar to mazāk jāuztraucas par “labu” vai “sliktu” sniegumu;
- Spēlē iegūtās prasmes var izmantot reālās dzīves situācijās.
Par “HOST” galda spēli:
"HOST" galda spēle ir nopietnā spēle. Tā izmanto spēles mehāniku, lai mācītu un attīstītu prasmes, nevis tikai izklaidētu. Spēle ir īpaši izstrādāta, lai palīdzētu cilvēkiem ar autismu sagatavoties darbam viesmīlības nozarē un integēties darba vidē, piedāvājot reālistiskus scenārijus un iespēju praktizēt dažādas prasmes un risināt problēmsituācijas. Spēle ir unikāla ar to, ka mūsu projekta partneri “8D Games” (Nīderlande) to izstrādāja tā, lai spēle būtu īpaši pielāgota cilvēku ar autismu vajadzībām, ņemot vērā viņu stiprās puses un izaicinājumus.
Galvenās “HOST” spēles iezīmes un priekšrocības:
- Vienkārša un skaidra struktūra. Spēle ir viegli saprotama un izsekojama, kas sniedz drošības sajūtu.
- Gājieni tiek veikti pēc kārtas. Spēle nodrošina, ka ikvienam ir iespēja piedalīties un izteikties, neradot neērtības vai apjukumu (“kad man kaut kas jādara?”).
- Lomu spēles elementi. Iejūtoties dažādās lomās, dalībnieki var drošā vidē praktizēt sociālās mijiedarbības un problēmu risināšanas prasmes.
- Saistība ar realitāti. Spēlē modelētās situācijas ir balstītas uz reālām darbavietās sastopamām situācijām, līdz ar to spēlē gūtās prasmes ir pēc tam izmantojamas darba vidē.
Spēles mērķi:
- Uzlabot spēju sadarboties ar kolēģiem un klientiem, kā arī saprast un reaģēt uz dažādām sociālajām situācijām.
- Uzlabot spēju veikt darba uzdevumus, pieņemt lēmumus un risināt problēmas darba vidē.
- Palielināt pašapziņu, likt justies pārliecinātākam par savām spējām un iegūt pozitīvu pieredzi.
Šis projekts finansēts ar Eiropas Komisijas atbalstu. Šī publikācija atspoguļo tikai autora viedokli, un Komisija nav atbildīga par tajā ietvertās informācijas iespējamo izmantošanu.